Behold dit nummer når du skifter teleselskab

 
23-11-2011
Gode råd

Man har ret til at tage sit telefonnummer med sig, når man skifter teleselskab. Efter den 25. maj 2011 må kun tage én dag at skifte teleselskab.

Man skal kontakte det teleselskab, som man ønsker at skifte til. Det nye teleselskab vil så sætte en proces i gang, hvor dit nummer bliver flyttet (en såkaldt portering), og dit abonnement bliver opsagt hos dit gamle teleselskab. Det er meget vigtigt, at man ikke opsiger abonnementet hos sit nuværende teleselskab. Hvis man starter med at opsige sit abonnement hos sit gamle teleselskab, så mister man nemlig retten til telefonnummeret.

Lad det nye teleselskab stå for det hele. Du aftaler hvornår det skal flytte dit nummer. Det kan være i morgen, i næste uge eller om to uger. Det er helt op til dig.

Dit nuværende teleselskab har dog en frist på én arbejdsdag til at give slip på dig. Fristen begynder, når dit nuværende teleselskab har modtaget porteringsanmodningen fra dit nye selskab.

Dit nye teleselskab skal til gengæld sikre, at porteringen ikke sker inden dit nye abonnement træder i kraft. Det er for at sikre, at du ikke står uden telefonabonnement i flere dage.

Du skal altså ikke, som tidligere afvente, at en eventuel bindingsperiode eller et opsigelsesvarsel udløber, før du kan få dit nummer porteret. Du skal dog være opmærksom på, at betalingsforpligtelsen i forhold til bindingsperioden eller opsigelsesvarslet stadig består, selvom du får dit nummer porteret. Du kan altså i en periode risikere, at skulle betale for to abonnementer samtidigt.

For at undgår det kan du aftale men det nye teleselskab at de første flytter det lige før udløbet af dit opsigelsesvarsel eller din bindingsperiode hos dit nuværende teleselskab.

Reglerne om nummerportabilitet findes i telelovens §§ 26-29. Hvis du vil vide mere om lovgrundlaget for området, kan du finde det via dette link.

Kilde: Telestyrelsen





 
 
Find information om: guide mobil guide mobiltelefon mobilen mobilguide
(Hovedkategori: Gode råd)